tognogthaiblog.reismee.nl

Naar het noorden, Chiang Mai, met de trein.

Dinsdagmorgen vroeg het hotel in Bangkok verlaten met onze bepakking op de rug, Marc 6kg, ik 8kg maar dat is inclusief laptop. Lopend naar de metro omdat het verkeer 's morgens in de spits zo vaststaat dat lopen en de metro sneller is. Nog voor 8 uur op het station Hua Lamphong aangekomen, trein vertrekt om 8.30, prima. Om 8 uur klinkt er een harde fluit in de wachthal van het station, niet zo gek op een treinstation maar iedereen staat op met zijn gezicht naar het portret van de koning en het Thaise volkslied klinkt. Als dat afgelopen is klinkt het fluitje weer en iedereen gaat zitten. We hebben gelukkig vaste plekken in de trein, het zit prima, er is airconditioning maar verder behoorlijk oud, vergaan en smerig wel. De reis gaat 11 uur duren, lekker lang dus. Ook in de trein is er een "stewardess" met een trolley en we krijgen zowaar een zoet broodje, lunch (zie foto) en 's middags nog koekjes, yammie. Er valt veel te zien vanuit het raam, de trein rijdt zeker in het begin vlak langs uit golfplaten bestaande huisjes, afstand trein-huisjes 1 meter., ongelooflijk. Verder naar het noorden rijden we meer door de jungle. Met maar 10 min vertraging komen we aan in Chiang Mai en onze taxi staat al klaar, een heuse auto van het hotel met de naam erop. De chauffeur ziet uit als een thaise Cliff Richards met RayBanzonnebril op. Later in het hotel zien we hem sporten in de "gym", drie apparaten in een hoekje, zonder zonnebril zie je dat hij veel ouder is dan je denkt, ophouden die zonnebril wat hij dus ook bijna altijd doet. Het hotel valt op het eerste gezicht een beetje tegen, nogal een contrast met waar we vandaan komen, het is donker, allemaal bruin hout en redelijk oud. Uiteindelijk is het ook een prima hotel voor een prima prijs. De eerste ochtend is even schrikken als om 7 uur de luidspreker van de naastgelegen tempel aangaat met eerst gezang en daarna gebeden. maar het blijft bij die ene keer. Bij het hotel een scooter gehuurd met helmen, zie foto, vreselijk, die helmen passen nooit en je haar gaat er zo lelijk uitzien. Maar super als vervoermiddel in deze stad. We rijden naar de oude stad en de heuvel op naar een tempel, de Wat Prathat Doi Suthep, prachtig uitzicht over de stad. Chiang Mai zelf is ontzettend druk qua verkeer maar op een scooter kom je er meestal wel langs. 's Avonds met de auto naar het centrum gebracht voor de opening van het festival. Door de oude stad gelopen, bij het monument van de Three Kings een kaarsje aangestoken, later bij een tempel nog een lampion bij een boeddhistische monnik gekocht en met wens eraan opgehangen, je bent op het lichtjesfeest of niet. Mijn onderhandelingskills geoefend bij een tuktuk, in het hotel hadden ze gezegd dat het ongeveer 200 baht zou kosten. Na wat heen-en-weer bedragen noemen kwamen we uit op 180 baht, trots op mezelf, bij het hotel heb ik hem toch 200 baht gegeven, so much voor afdingen haha, hij was aardig en in de buurt van ons hotel kon hij moeilijk een nieuw vrachtje oppikken. De volgende dag niet naar de olifanten: je werd doodgegooid met allerlei tours met olifanten maar van Luna begreep ik dat de meeste de olifanten niet goed behandelden. Er was er maar een: Elephant Nature Park, maar die had geen plek meer, jammer dan. Plan B: een kookcursus, dat kon wel. Eerst natuurlijk nog wat rondscooteren in de buurt, we hadden de vorige dag al diverse politiefuiken gezien, alle scooters (liefst toeristen) worden dan aangehouden , Luna had ons al gewaarschuwd hiervoor. Je moet dan je rijbewijs laten zien (internationaal) en krijgt meestal een boete van 500 baht die grappig genoeg drie dagen geldig is. De eerste keer dat we werden aangehouden (gisteren) mochten we doorrijden na het tonen van ons internationaal rijbewijs, hoera. Maar vandaag was hij onverbiddelijk, we hebben geen motorrijbewijs (dat klopt) en ze maken geen onderscheid tussen scooter en motor dus krijgen we een boete, ik protesteer en zeg dat we gisteren mochten doorrijden, hij gelooft het niet maar we moeten opeens 200 baht betalen, het is me gelukt, afdingen op een boete. Het verhaal gaat dat de politie heel weinig verdient en dat dit een manier is om het salaris op te vijzelen. Eind middag worden we door het hotel naar onze kookcursus gebracht, midden in de oude stad. Deze duurt van 16.30 tot 20.30 en is zeer strak en goed geregeld. De groep is niet groot: totaal zes personen, 3 amerikanen, een heleboel "I was like....it was like..." en een engelsman met een bandana om zijn hoofd. Eerst in een thaise open truck naar de markt, daar krijgen we uitleg over thaise kruiden en groenten, teveel om op te noemen. Daarna terug om te koken, alles staat klaar, een beetje snijden, een beetje op het vuur roeren en klaar, opeten maar. Wij hadden de fout gemaakt om te lunchen, niet veel maar toch, dus konden lang niet alles op. Uiteindelijk 4 gerechten en een currypaste gemaakt. Het was echt leuk om te doen, zou het iedereen aanraden en wie weet gaan jullie, familie en vrienden, het nog een keer proeven. We waren al in de oude stad dus zijn na de kookcursus van de lichtjes gaan genieten. Het was zo druk dat we met veel moeite en na een lang stuk lopen pas een tuktuk vonden naar het hotel, zelfde prijs als gisteren, haha. Nog een dag over, dat worden watervallen, volgens het zeer aardige meisje van het hotel waren de sticky waterfalls zeer de moeite waard. Hallo, 65 km van het hotel en Marc wilde op de scooter. Het was een lange zit achterop en je rijdt (links) over waanzinnig drukke 4-baans wegen, zeg maar snelwegen. Uiteindelijk 1 uur en 45 min over gedaan met nog een kleine stop voor koffie. De waterval was ontzettend leuk, vanwege mineralen afzetting op de stenen is het niet glad maar "plakken" je voeten op de stenen zodat je omhoog of naar beneden door de waterval gaat. Het was ook niet overdreven druk met toeristen, je kon een foto maken zonder andere mensen erop. Toen weer 65 km terug, op het laatste stuk van de heenweg was de benzinemeter snel richting reserve gegaan dus het was zaak om te tanken, maar waar? Bij de waterval hadden ze gezegd dat er een tank was over 3 km, nou ja tank? Het was een automaat die weigerde geld aan te nemen en dus ook geen benzine gaf, de volgende kilometers nog een paar van deze niet-werkende automaten gezien. Toen: gelukkig een pomp, maar de dame aan de pomp maakte duidelijk dat ze geen elektriciteit had en de pomp dus niet werkte. Weer verder dus, dan krijg je het wel benauwd zal ik je zeggen. 15 Km verderop gelukkig een werkende pomp, grote opluchting. 's Avonds weer het lichtjesfeest maar nu op de scooter zodat we makkelijker terug konden. Het is een ongelooflijk mooi gezicht, duizenden lantarens de lucht in, ik had het niet willen missen. En ook onze eigen lantaren de lucht ingelaten, spannend. Volgende dag reizen we door via Bangkok naar Phuket

Mick

Zo wereldreizigers, wat jullie toch allemaal meemaken... Corrupte politieagenten, bijna geen benzine meer, druk verkeer.... Ja je moet er wat voor over hebben om een scooter te kunnen rijden! Heel leuk dat jullie toch het lichtjesfestival hebben meegemaakt.
En ik stek voor: 3e kerstdag Thais eten bij jullie! :-)

Wilma

Wat leuk weer allemaal. Wat zou ik je graag in actie willen zien,Ing, tijdens het afdingen.
En inderdaad ik sluit me aan bij Mick. Een thais etentje gauw.xx