tognogthaiblog.reismee.nl

Naar het zuiden, Koh Yao Noi en Koh Yao Yai

Zaterdagmorgen door Cliff Richards naar het vliegveld van Chiang Mai gebracht. De afstand van Chiang Mai naar Phuket in het zuiden is ruim 1200 km, dan nog taxi naar de pier, boot voor de oversteek en weer taxi naar ons adres op het eerste eiland Koh Yao Noi. Dus ruwweg Amsterdam-Girona. We vliegen via Bangkok, eerste stop, en daarna een vlucht naar Phuket. Aangekomen op het vliegveld van Phuket staat onze driver nog niet klaar, telefoontje naar het hotel, hij blijkt onderweg, 10 min later is hij er, gelukkig. Bij de pier gaan we met de public speedboat naar het eiland, dit is een leuke tocht want de baai is erg mooi met allemaal recht omhoog uit de zee komende eilandjes. Het heet Phang Nga bay en er schijnt ook een James Bond eilandje te zijn, voor kenners, the Man with the golden gun. Deze reis duurde bijna de hele dag, vertrokken om 7.00 uit ons hotel hadden we de boot van 16.00 en waren rond 17.00 op onze bestemming. In eerste instantie schrokken we nogal van de zee, er is een zeer sterke eb en vloedbeweging en het was eb. Te zien op de foto is dat je allemaal stenen en modder ziet tot het weer vloed wordt, dan zien het strand en de zee er weer mooi uit. Elles had ons in Nederland opmerkzaam gemaakt op een tv-programma van BNN, 3 op reis, over deze eilandjes, klein en nog niet zo toeristisch, alhoewel het overal waar we waren toeristisch was. Ik weet het, wij zijn ook toeristen. In ieder geval zaten we in dezelfde bungalows als waar zij van 3 op reis zat. Sabai corner bungalowpark, seaview bungalow. Het ziet er zeer idyllisch uit, redelijk ruim, klamboe over het bed, alleen de badkamer is laten we zeggen zeer "basic". We huren een scooter van het hotel en daar gaan we weer, we crossen het hele eiland over, het is niet zo groot. Via nog een waterval stoppen we bij een mooi strandje in het noorden, verder gaat de weg niet, en gaan daar heerlijk zwemmen, het is vloed. Naar het zuiden eten we bij een strandtent die Ciao Bella heet, haha, Thai eigenaren én een Italiaanse eigenaar, dus een menukaart met Thaise en Italiaanse gerechten, heerlijke focaccia met tonijn gegeten en marc fried rice. Op het strand uitgebuikt en siëstaatje gehouden. Het valt op dat op de eilanden ook veel islamitische vrouwen (daar kan je het aan zien) dus ook mannen zijn. We stoppen bij een 7/11 (aziatische supermarkt) om een biertje te kopen maar er wordt geen alcohol verkocht vanwege de islam. Later horen we dat je aan de overkant wél bier kan kopen, ene kant van de straat is islamitisch, andere kant boeddhistisch. We gaan kijken bij een restaurant, Rice Paddy, een stuk omhoog met een prachtig uitzicht en 's avonds gaan we daar eten, eindelijk weer een redelijk glas wijn want daar ontbreekt het hier wel aan in Thailand. Of ze hebben het niet en als ze het hebben en het kost niet veel (rond de 4 euro) per glas is het niet te drinken. Maar in dit restaurant met duitse eigenaar is redelijke wijn per glas te krijgen, kost zo'n 6 euro voor een eenvoudig glas wijn. Heerlijk ook, het accent van een duitser die engels spreekt, het doet me aan films denken maar weet niet meer welke. Ik ga weer van het Thaise pad af en neem een Caesar Salad, heerlijk. Eerlijkheidshalve is dit mijn tweede al en ook twee keer pizza en een keer focaccia want als je twee keer per dag Thais gaat eten vind ik iets anders een welkome afwisseling, Luna ook! De volgende dag weer verkassen naar het volgende eiland: Koh Yao Yai.

Deze keer met een "longtailboat", plaatselijke vissersboten, naar Koh Yao Yai, dit is maar een klein stukje varen. Op de pier stond er een taxi, de driver spreekt geen woord engels, what's new, maar heeft heel slim een gelamineerde kaart met verschillende bestemmingen en de bijbehorende prijzen erbij, niet afdingen dus. Waar we nu logeren is behoorlijk luxe, Koh Yao Yai village, inderdaad een dorp met allemaal verschillende bungalows, aan het strand én met een infinitypool, deze is te zien op de foto's. Onze bungalow is gelukkig niet al te ver op het terrein, dus dichtbij het zwembad en het restaurant. Het is weer een groot contrast met waar we hiervoor zaten. Gelukkig doen we allebei, dit is namelijk groot en onpersoonlijk en zou overal kunnen zijn, terwijl waar we gisteren zaten klein (14 bungalows), persoonlijker en meer Thais was. En....jahoor, we huren weer een scooter natuurlijk, dit keer niet bij het hotel maar even daarbuiten, aan de weg. Dit keer moeten we allerlei dingen invullen op een formulier, rijbewijsnummer etc.???? De eerste avond blijven we bij het hotel, een heel leuk restaurant, echt op het strand, helaas zitten er nauwelijks mensen. Voor Thaise begrippen is het ook erg duur. Hoera weer een redelijke (Australische) wijn, doet u maar meteen een fles. Volgende dag op pad, we zitten ongeveer in het midden van het eiland, 18 km naar het zuiden en 18 km naar het noorden. Ik wil vandaag niet meer de hele dag achterop de scooter dus we polderen dat we tot max 13.00 gaan rijden. Het eiland heeft veel natuurschoon, jungle, en is ook schoner en leger dan het vorige eiland. Er is alleen minder te doen, ook op partygebied maar dat vinden wij niet erg. heel veel fel gekleurde huizen, soms luxe, soms armoedig, moskeeën, minder "onderneminkjes" langs de kant van de weg. Geen hoogbouw, veel resort-achtige logeeradressen met bungalows. 's Middags lekker aan het zwembad, broodje in het restaurant (weer geen Thais) en relaxen. We besluiten eind van de dag te gaan eten bij het tentje waar we ook de scooter gehuurd hebben, 8 minuten lopen vanaf onze bungalow. Er is daarnaast ook een "massage" mogelijkheid in de open lucht, gelukkig met goedwerkend dak. We maken een afspraak bij de masseuse, reserveren bij het restaurant en gaan nog een stukje scooteren. op de terugweg komt er een zeer donkere en dreigende lucht aan maar nee, mijn weerapp zegt dat het niet gaat regenen. Als ik net 5 min bij de massagedame lig begint het te regenenen, steeds harder zoals dat hier gaat. Bij de massage ligt dat eigenlijk wel gezellig met die tikkende regen maar straks moet ik erdoor heen naar het restaurant, gelukkig komt Marc die een biertje (nou bier 620cc) drinkt bij het restaurant me met een paraplu halen als ik klaar ben bij de massage. Op blote voeten lopen want anders zijn mijn Birkenstocks doornat. Bij het restaurant zitten we buiten, wel onder afdak, met onze voeten in een laag water. Het zal de hele avond blijven regenen, Marc haalt, T-shirt uit, met de scooter twee paraplu's bij onze kamer voor als we straks naar huis gaan. En daar lopen we, scooter ingeleverd, op onze blote voeten in de keiharde regen, het heeft wel wat. En voor Assie: een heerlijk paddenconcert onderweg. Volgende dag hoeven we pas om 13.30 weg dus luieren we nog wat aan het zwembad, drinken iets in het restaurant en werk ik aan het blog, zie foto. Alles nu in omgekeerde volgorde, met een taxi van het hotel, speedboat, en weer taxi naar het vliegveld, op weg naar Bangkok.